[global.common.btn.skiptocontent]
Husholdningsapparater og hvitevarer
Logg på / Registrer

Home Connect - Ofte stilte spørsmål

Kan andre elementer, som for eksempel belysning eller varme, inkluderes i Home Connect-systemet?

Home Connect integrerer husholdningsapparater på tvers av varemerker i én enkelt app. Vi inviterer et økende antall partnere og tjenester til å enten integrere Home Connect eller bli integrert i Home Connect-systemet. Dette gjør det mulig for oss å forbedre din smarthjemopplevelse. Vårt utstyr og hele Home Connect-systemet kan enkelt integreres gjennom et utviklingsgrensesnitt som kalles API (Application Programming Interface).

Er fjerndiagnostikk tilgjengelig for mine Bosch hvitevarer? Hvordan kan jeg bruke den?

Tilgjengeligheten av fjerndiagnostikk varierer for hvert enkelt produkt. For å sjekke om Fjerndiagnostikk er tilgjengelig for ditt husholdningsapparat, går du til delen “Fjerndiagnostikk” i Home Connect-appen. Naviger til “Tjeneste” > “Diagnostikk og hjelp” > “Diagnostikk”, og velg hvilket produkt som trenger support. Et annet alternativ er å ringe kundeservice. Oppgi riktig modellnummer så kan de finne ut om fjerndiagnostikk er tilgjengelig for ditt produkt.

Dersom du opplever et problem med ditt Bosch-produkt, ringer du bare kundeservice Hotline som vises i appen og gjør en avtale om fjerndiagnostikk for ditt tilkoblede produkt. Med din tillatelse kan Bosch kundeservice fjernskanne produktet ditt, lokalisere problemet og gi deg tydelige råd. Hvis problemet ikke kan løses på denne måten, kan du få en avtale med en Bosch servicetekniker som kommer hjem til deg med de nødvendige delene og ta hånd om problemet.

Når blir det mulig å kjøpe produkter med Home Connect-funksjon fra forhandlere?

Listen over hvitevarer fra Bosch har vært komplett i alle produktkategorier siden starten av 2017: Vaskemaskiner, tørketromler, ovner, platetopper, kjøleskap og kaffemaskiner kan nå styres og overvåkes via Home Connect-appen uansett hvor du er.

Kan jeg utstyre mine eksisterende apparater med Home Connect?

Nei. Oppgradering av eller ettermontering på eksisterende apparater er vanskelig av følgende årsaker: En løsning som installeres på et senere tidspunkt er alltid mindre optimal sammenlignet med en løsning som er planlagt fra starten av, og blir til sammenligning dyr. I tillegg er husholdningsapparater underlagt spesielle sikkerhetstiltak som må overholdes og kontrolleres, også når du skifter ut elektronisk utstyr på stedet.

Kan andre elementer, som for eksempel belysning eller varme, inkluderes i Home Connect-systemet?

Vi har ikke planer om dette foreløpig fordi vi kun fokuserer på å integrere husholdningsapparater på tvers av varemerker i én enkelt app. Men vi er alltid åpne for nye ideer, og det betyr at utstyret vårt og hele Home Connect-systemet kan integreres i andre hjemmeautomatiseringssystemer. Integrering av termostater og røykvarslere er det første steget i riktig retning. I tillegg jobber også Home Connect med utviklingen av et Software Development Kit - SDK - (Programutviklingskit), for å gjøre det enklere for partnere å koble seg til systemene våre.

Kan man få tilgang til produktene fra ulike enheter samtidig?

Ja, man kan få tilgang til en hvitevare fra flere mobilenheter. Den første som kobler seg til produktet blir “Superbrukeren”. Vedkommende har visse rettigheter og kan for eksempel fjerne brukere. Generelt har direkte styring av apparatet prioritet.

Er det minimumskrav til Wi-Fi-ruteren min?

Home Connect-systemet fungerer med alle standard Wi-Fi-rutere som er tilgjengelig på markedet, og som også fungerer med vanlige smartenheter (smarttelefoner, nettbrett). Av sikkerhetsmessige årsaker må de trådløse nettverkene være krypterte (WPA- eller WPA2-kryptering). Hvis det trådløse nettverket ditt ikke er kryptert, kan du ikke registrere produktet ditt. På denne måten blir Home Connect så enkelt og så sikkert som mulig for brukeren.

Hva med databeskyttelse og datasikkerhet?

Vi har laget og implementert et omfattende sikkerhetskonsept for Home Connect. Dette inkluderer også jevnlige kontroller av systemet utført av profesjonelle hackere. Vi bruker den nyeste krypteringsteknologien, og ber regelmessig uavhengige eksperter om å teste systemet vårt grundig. Vi har mottatt TÜV-TRUST-IT-merket “Trusted App” for Home Connect-appen. Denne merkingen inkluderer kryptering og datasikkerhet på linje med Personvernlovgivningen/GDPR og etterlevelse av interne og eksterne retningslinjer.

Hva kjennetegner det spesielle Home Connect-sikkerhetskonseptet?

Home Connect-sikkerhetskonseptet består av en rekke tiltak som brukes til spesifikke komponenter for Home Connect-systemet (husholdningsapparater, app, kommunikasjonsmodul, Home Connect-server osv.), og også for dens grensesnitt: Datautvekslingen er basert på Home Connect-protokollen. Bare essensielle data lagres på Home Connect-serveren. I utgangspunktet vil data fra bruk av apparater med Home Connect-funksjon ikke slås sammen med data fra registreringen av Home Connect-appen. Det forbedrer datasikkerheten for brukerne. Kommunikasjon er bare mulig over krypterte nettverk, og sikkerhetssertifikater, brannmur på serveren og passordbeskyttelse for Home Connect-appen sørger for ytterligere sikkerhet.

Kan jeg også hindre apparatet mitt i å sende data?

Noen funksjoner er avhengige av statusen, at apparatet er koblet til serveren. Men du står selvfølgelig fritt til å velge å ikke bruke ytterligere funksjoner som de nettverkstilkoblede apparatene kan tilby deg. Apparatene vil bare sende og motta data hvis du uttrykkelig vil at de skal gjøre det, og du kan selv styre dem i henhold til dette.

Kan jeg slette mine data? Kan jeg være sikker på at denne dataene er permanent slettet?

Ja, du kan være sikker på at dataen er permanent slettet. Det er mulig å tilbakestille husholdningsapparatet til fabrikkinnstillinger. På denne måten er alle nettverksinnstillinger og kontoer separat fra apparatet. Du kan slette din Home Connect-konto når som helst ved hjelp av appen ved å klikke på innstillinger-knappen. For å slette brukerlegitimasjonen på Home Connect-serveren, ringer du bare Home Connect Service. Generelt blir alle data vedrørende din bruk automatisk bli slettet etter 10 dager.

Vil det også være et LAN-grensesnitt for apparatene?

Nei, en LAN-tilkobling er foreløpig ikke planlagt fordi Home Connect bruker Wi-Fi for datautveksling. Det ville bli veldig komplisert å sette opp en LAN-kabel for hvert apparat. Vi bestemte oss for å bruke Wi-Fi-teknologi fordi dette nå er tilgjengelig i omtrent alle husholdninger, og derfor er kommunikasjonen mellom mobilenheter og husholdningsapparater mulig på en direkte måte.

Hvilket utstyr er nødvendig for å kjøre Home Connect-funksjonaliteten?

Du trenger bare apparatet ditt med Home Connect-funksjonalitet, en smartenhet med Home Connect-appen og Wi-Fi-ruteren, det er ikke nødvendig med annet utstyr.

Husholdningsapparatet mitt har svakt Wi-Fi-signal fordi det er stor avstand til Wi-Fi-ruteren min. Betyr det at jeg ikke kan bruke Home Connect?

Her finnes det flere muligheter. Det er mulig å utvide rekkevidden til nettverket ditt med en signalforsterker. Hvis signalforsterkeren er plassert mellom husholdningsapparatet og ruteren, bør det trådløse internettsignalet rekke frem til for eksempel kjelleren uten problemer. Et annet alternativ er å bruke en strømledningsadapter til å utvide Internettet til husholdningsapparatet. Deretter kan du logge på Internett direkte med ditt nettverkstilkoblede apparat og styre det på denne måten. Kundeservice hjelper deg gjerne med råd i begge tilfeller og med eventuell nødvendig maskinvare.

Hvordan vet jeg om nettverkssignalene når frem til der apparatet mitt befinner seg?

Det finnes apper, som for eksempel Wi-Fi Analyser, som du kan bruke til å kontrollere signalmottaket der apparatet ditt er. Du kan bruke smarttelefonen eller nettbrettet ditt til å kontrollere signalstyrken der apparatet ditt er.

Hva koster appen og hvor kan jeg laste den ned?

Appen er gratis og kan lastes ned fra Apple App Store eller Google Play Store.

Kommer jeg fremdeles til å motta bruksanvisninger på papir med mine Bosch-apparater med Home Connect også?

Ja. Bruksanvisninger på papir vil fremdeles være inkludert når apparatet leveres. Men den digitale bruksanvisningen gir merverdi for brukeren fordi funksjonene til husholdningsapparatet er enklere å forstå.

MyBosch

Registrer deg kostnadsfritt og få mange fordeler!

Vår service

Enestående service – før og etter kjøpet.

+49 89 4590-3641

Opplev Bosch

Opplev kvalitet, perfeksjon og pålitelighet.

Finn en forhandler

Finn forhandlere eller serviceverksteder i nærheten av deg!