Bruk av informasjonskapsler

Nettsiden til Bosch bruker informasjonskapsler slik at du kan legge artikler i handlekurven, bestille en tekniker online og la oss samle inn anonyme statistiske data slik at vi tilby en bedre tjeneste på nettsiden. Ignorer denne meldingen hvis du ønsker å fortsette. Klikk på koblingene hvis du vil se mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du håndterer innstillinger.

Home Connect - Ofte stilte spørsmål

De nye husholdningsapparatene fra Bosch med Home Connect-funksjon åpner for helt nye muligheter i hjemmet ditt. Nå kan du fjernstyre og -overvåke alle apparatene dine fra smarttelefonen eller nettbrettet ditt. Det gjør hverdagslivet enklere – og gir deg selvfølgelig perfekte resultater.

Når blir det mulig å kjøpe apparater med Home Connect-funksjon fra forhandlere?

De første oppvaskmaskinene og stekeovnene med Home Connect-funksjonalitet fra Bosch har vært tilgjengelige hos forhandlere siden desember 2014. Flere husholdningsapparater i vaskemaskin-, tørketrommel og kjøleskapskategorien fulgte i 2015. Våren 2016 ble helautomatiske kaffemaskiner lansert, og mot slutten av 2017 kommer plateopper og ventilatorer med Home Connect.

Kan jeg utstyre mine eksisterende apparater med Home Connect?

Nei. Oppgradering eller modernisering av eksisterende apparater er vanskelig av følgende årsaker: En løsning som installeres på et senere tidspunkt er alltid mindre optimal sammenlignet med en løsning som er planlagt fra starten av, og blir til sammenligning dyr. I tillegg er husholdningsapparater underlagt spesielle sikkerhetstiltak som må overholdes og kontrolleres selv når du skifter ut elektronisk utstyr på stedet.

Kan andre elementer som for eksempel lys eller varme inkluderes i i Home Connect-systemet?

Vi har ikke planer om dette foreløpig fordi vi kun fokuserer på å integrere husholdningsapparater på tvers av varemerker i en enkelt app. Men vi er alltid åpne for nye ting, og det betyr at utstyret vårt og hele Home Connect-systemet kan integreres i andre hjemmeautomatiske systemer. Integrering av termostater og røykvarslere er det første steget i riktig retning. I tillegg jobber også Home Connect med utviklingen av et Software Development Kit (SDK) (Programutviklingskit), for å gjøre det enklere for partnere og koble seg til systemene våre.

Kan man få tilgang til apparatene fra ulike enheter samtidig?

Ja, man kan få tilgang til et husholdningsapparat fra flere mobilenheter. Den første som kobler seg husholdningsapparatet er “Superbrukeren”. Vedkommende har visse rettigheter og muligheten til å for eksempel fjerne brukere fra apparatet. Generelt har direkte styring av apparatet prioritet.

Finnes det minimumskrav til WiFi-ruteren min?

Home Connect-systemet fungerer med alle standard Wi-Fi-rutere som er tilgjengelig på markedet, og som også fungerer med vanlige smartenheter (smarttelefoner, nettbrett). Av sikkerhetsgrunner må Wi-Fi-nettverkene være krypterte (WPA- eller WPA2-kryptering). Hvis Wi-Fi-nettverket ditt ikke er kryptert, kan du ikke registrere apparatet ditt. På denne måten blir Home Connect så enkelt og sikkert som mulig for brukeren.

Hva med databeskyttelse og datasikkerhet?

For Home Connect har vi laget og implementert et omfattende sikkerhetskonsept. Dette inkluderer også jevnlige kontroller av systemet av profesjonelle hackere. Vi bruker den nyeste krypteringsteknologien, og spør uavhengige eksperter om å teste systemet vårt grundig. Vi har mottatt TÜV-TRUST-IT-godkjenningen “Trusted App” for Home Connect-appen. Denne godkjenningen inkluderer kryptering og datasikkerhet på linje med den føderale Data Protection Act og etterlevelse av interne og eksterne retningslinjer.

Hva karakteriserer det spesielle Home Connect-sikkerhetskonseptet?

Home Connect-sikkerhetskonseptet består av en rekke tiltak som brukes for spesifikke komponenter til Home Connect-systemet (husholdningsapparater, app, kommunikasjonsmodul, Home Connect-server osv.), og også for dens grensesnitt: Datautvekslingen er basert på Home Connect-protokollen. Bare essensielle data lagres på Home Connect-serveren. I utgangspunktet vil data fra bruk av apparater med Home Connect-funksjon ikke slås sammen med data fra registreringen av Home Connect-appen. Dette forbedrer datasikkerheten for brukerne. Kommunikasjon er bare mulig over krypterte nettverk, og sikkerhetssertifikat, brannmur på serveren og passordbeskyttelse for Home Connect-appen sørger for ytterligere sikkerhet.

Kan jeg også hindre apparatet mitt fra å sende data?

Noen funksjoner er avhengige av statusen, at apparatet er koblet til serveren. Men du står selvfølgelig fritt til å velge å ikke bruke ytterligere funksjoner som de nettverkstilkoblede apparatene kan tilby deg. Apparatene vil bare sende og motta data hvis du uttrykkelig vil at de skal gjøre det, og du kan selv kontrollere det.

Kan jeg slette mine data? Kan jeg være sikker på at denne dataene er permanent slettet?

Ja, du kan være sikker på at dataen er permanent slettet. Det er mulig å tilbakestille husholdningsapparatet til fabrikkinnstillinger. På denne måten er alle nettverksinnstillinger og kontoer separat fra apparatet. Du kan slette din Home Connect-konto når som helst ved hjelp av appen ved å klikke på innstillinger-knappen. Du kan ringe til Home Connect Service for å slette innloggingsinformasjonen på Home Connect-serveren. All data vedrørende din bruk vil automatisk bli slettet etter 10 dager.

Vil det også være et LAN-grensesnitt for apparatene?

Nei, en LAN-tilkobling er foreløpig ikke planlagt fordi Home Connect bruker Wi-Fi for datautveksling. Det ville bli veldig komplisert å sette opp et LAN-kabel for hvert apparat. Vi bestemte oss for å bruke Wi-Fi-teknologi fordi dette nå er tilgjengelig i omtrent alle husholdninger, og derfor er kommunikasjonen mellom mobilenheter og husholdningsapparater mulig på en direkte måte.

Hvilket utstyr er nødvendig for å kjøre Home Connect-funksjonaliteten?

Du trenger ikke mer utstyr enn apparatet ditt med Home Connect-funksjonalitet, en smartenhet med Home Connect-appen og Wi-Fi-ruteren.

Husholdningsapparatet mitt har svakt Wi-Fi-signal fordi det er stor avstand til Wi-Fi-ruteren min. Betyr det at jeg ikke kan bruke Home Connect?

Her finnes ulike muligheter. Det er mulig å utvide rekkevidden til nettverket ditt med en signalforsterker. Hvis signalforsterkeren er plassert mellom husholdningsapparatet og ruteren, bør det trådløse internettsignalet rekke frem til kjelleren uten problemer. Et annet alternativ er å bruke en strømledningsadapter til å utvide Internettet til husholdningsapparatet. Deretter kan du logge på Internett direkte med ditt nettverkstilkoblede apparat og kontrollere det på denne måten. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne med råd i begge tilfeller og med eventuell nødvendig maskinvare.

Hvordan vet jeg om nettverkssignalene rekker frem til der apparatet mitt befinner seg?

Det finnes apper som for eksempel Wi-Fi Analyser som du kan bruke for å kontrollere mottaket der apparatet ditt er. Du kan bruke smarttelefonen eller nettbrettet ditt til å kontrollere signalstyrken der apparatet ditt er.

Hva koster appen og hvor kan jeg laste den ned?

Appen er gratis og kan lastes ned fra Apple App Store eller Google Play Store.

Kommer jeg fremdeles til å motta papirinstruksjoner med mine Bosch-apparater med Home Connect også?

Ja. Papirinstruksjoner vil fremdeles være inkludert når apparatet leveres. Uansett gir den digitale brukerhåndboken merverdi for brukeren fordi funksjonene til husholdningsapparatet er enklere å forstå.

myBosch

Registrer deg kostnadsfritt og få mange fordeler!

Vår service

Enestående service – før og etter kjøpet.

+47 22 66 06 00

bosch-infoteam@bshg.com

Opplev Bosch

Opplev kvalitet, perfeksjon og pålitelighet.

Finn en forhandler

Finn forhandlere eller serviceverksteder i nærheten av deg!